Cieľom vzdelávacej aktivity je sprostredkovať poslucháčom základné teoretické vedomosti z oblasti poradenstva a supervízie v sociálnej práce. Absolvent nadobudne teoretické vedomosti a praktické zručnosti pre supervidovanie sociálneho pracovníka – poradcu pri práci s klientom. Cieľom je taktiež pripraviť dobrých odborníkov – supervízorov pre podporu skvalitnenia poradenskej práce a zabezpečenia vyššej efektivity z hľadiska motivácie klienta podieľať sa na riešení svojho sociálneho problému. Supervízor v praxi môže poradcovi poskytnúť spoločné hľadanie alternatív riešenia poradenských problémov. Pojem supervízia môžeme preložiť ako „nadhľad“, „dohľad“. Ide o jednu z najefektívnejších metód profesionálneho rastu, je nástrojom rozvoja pracovníka v pomáhajúcej profesii a organizácie, nástrojom zvyšovania kvality práce s klientom (pacientom, žiakom .....).
Absolvent vzdelávacieho programu získa teoretické vedomosti o supervízii, skupinových procesoch a didaktike. Je schopný empatický pochopiť a akceptovať supervidovaného poradcu pri práci s konfliktným klientom. Ovláda zručnosti vo vedení supervízie s jednotlivcom, ale aj so skupinou a akceptuje etické princípy poradenskej praxe. Je schopný viesť poradcu k pozitívnej zmene a hľadaniu nových alternatív v práci s klientom v konfliktných situáciách. Ovláda supervíziu konfliktov na komunitnej úrovni. Ponúkané školenie je pre všetky pracujúce osoby alebo odbornikov so záujmom pracovať s ľuďmi na rôznych stupňoch riadenia a pre tých, ktorí majú záujem pôsobiť ako supervízor v praxi pomáhajúcich profesií, ako psychologia, socialna praca, medicína ale aj manažérske oblasti.
Najúčinnejším nástrojom podpory a pomoci pracovníkom v pomáhajúcich profesiách a cez nich i samotným klientom patrí supervízia. Pomáhajúci odborník sa stretáva so supervízorom - sprievodcom, ktorý mu svieti na cestu a pomáha mu prekážky rozpoznať, prekonávať, pomaly a bezpečne kráčať dopredu a cestu nájsť. Umožňuje vhľad a nový pohľad na to, čo sa deje v procese terapie alebo v kontakte s klientmi/zákazníkmi. Napomáha širšiemu uchopeniu a pochopeniu svojej práce, vlastného potenciálu, obmedzení, kritických oblastí a ukazuje možnosti rozvoja. Všetko sa to deje formou sebauvedomenia, vlastného objavovania, diskusie, analýzy, prípadne spätnej väzby. Vďaka supervízii môžete efektívnejším spôsobom riešiť alebo odstrániť ťažkosti, s ktorými práve bojujete. Môžete získať novú chuť a motiváciu pracovať, prekonávať prekážky, objavovať a využívať možnosti, ktoré ste doposiaľ nevideli.
OSNOVA KURZU - supervízia:
Vymedzenie základných pojmov
Teória a prax supervízie dnes
Teoretické základy supervízie
Čo je supervízia – kontrola alebo podpora
Prečo supervízia v sociálnych službách.
Kto vlastne potrebuje supervíziu
Aký je význam, formy a metódy supervízie pre pracovníkov v priamom kontakte s klientom.
Aký je význam, formy a metódy supervízie pre organizácie poskytujúce sociálne služby.
V čom spočíva vzťah supervízie a kvality sociálnych služieb.
Praktické príklady supervízie v sociálnych službách.
Komunikácia a aktívne počúvanie
Zručnosti podporujúce supervíziu – kladenie otázok
Supervízia zameraná na človeka
Typológia klientov supervíznych stretnutí
Empatia, kongruencia a akceptácia
Vývoj supervízie a jej kreovanie ako metódy
Charakteristika supervízie v pomáhajúcich profesiách
Legislatívne ukotvenie a význam supervízie pre prax zamestnancov v sociálnych subjektoch
Ciele supervízie
Formy a typy supervízie a ich využitie v sociálnej praxi
Zameranie supervízie
Najčastejšie bariéry pri etablovaní supervízie
Supervízia v psychologickej praxi
Supervízia v pedagogickej praxi
Supervízia v sociálnej práci
Individuálne formy suepervízie
Skupinové formy supervízie
Bálintovské skupiny
Cesta k akreditácii v supervízii
Aktivity, hry, prípadové štúdie
Diskusia, konzultácie, riešenie námetov účastníkov seminára
Individuálna a skupinová práca
V supervízii sa stretáva supervízor s pomáhajúcim odborníkom (na jeho žiadosť) a spoločne konzultujú v partnerskom rovnocennom vzťahu to, čo chce odborník s cieľom pomôcť mu s riešením jeho pracovného problému alebo prekážky, ktorá mu bráni v práci. Konzultačná podpora je orientovaná na pracovný proces prípadne na to, ako my sami (naše prežívanie, osobnosť) či už vedome alebo nevedome vplývame na tento pracovný proces. Supervízor pomáha supervidovanému odborníkovi svojimi otázkami, postrehmi a vzájomným ujasňovaním si svojich pohľadov vidieť problémovú situáciu inak a nachádzať možnosti jej riešenia. Rozhovor prebieha v takom bezpečnom prostredí, že supervidovaný môže slobodne konzultovať svoje prežívanie - pocity, strachy, omyly, neistoty či pochybnosti súvisiace s vykonávaním jeho činnosti. Supervízia je primárne orientovaná na to, čo potrebuje supervidovaný a na jeho profesionálny rast.
Supervízia je zároveň proces učenia (ide o pomoc aj kontrolu). Je to konzultácia supervidovaného so supervízorom, prípadne diskusia v skupine. Cieľovou skupinou vzdelávania sú pracovníci pomáhajúcich profesií, psychológovia, terapeuti, sociálni pracovníci, pedagogikí zamestnanci, študenti, zamestnanci pracujúci v sociálnej oblasti na odboroch sociálnych vecí Úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, zamestnanci zariadení sociálnych služieb, neštátnych sociálnych subjektov, občianskych združení so zameraním činnosti v sociálnej oblasti, zamestnanci samospráv ale aj vysokoškolskí učitelia vzdelávajúci budúcich sociálnych pracovníkov v študijnom odbore sociálna práca atď. V prípade záujmu nás kontaktujte - radi Vám pomôžeme a pripravíme supervíziu pre vaše potreby a ciele, individuálne či firemné.
Cieľ supervízie:
– verifikácia správnosti svojich postupov pri práci
– rozširovanie možností a alternatív práce s určitým prípadom
– korigovanie neefektívnych postupov
– učenie sa a zbieranie skúseností
Čo možno supervíziou získať - nové poznatky a uvedomenia posúvajúce v profesionalite, kompetenciách a sebavedomí.Objavovanie a zlepšovanie osobných, odborných, sociálnych a strategických kompetencií podporujúcich rozvoj praxe.Vedomé zúročovanie potenciálu a premieňanie ho na praktické zručnosti.Posilňovanie sebadôvery zo získavania konštruktívnej spätnej väzby a jej transformovaním na ďalšiu prácu vo vlastnom rozvoji.Nachádzanie východiska zo slepej uličky, keď proces práce s klientom nie je taký produktívny alebo užitočný, aký by mohol byť.Rozvíjanie vnímavosti voči tomu, ako sa dostať z rozličných nástrah pri práci s klientmi (najmä u začínajúcich profesionálov).Pohľad z inej perspektívy a schopnosť vidieť situáciu z rôznych uhlov pohľadu.
Pozitívne a praktické prínosy po kurze: cieľom vzdelávacej aktivity je odborná príprava supervízorov pre prácu s ľuďmi. Supervízia je metóda kontinuálneho zvyšovania profesionálnych kompetencií odborníkov pracujúcich s ľuďmi, pri ktorej sa supervidovaní učia kvalitnejšie vykonávať svoju prácu a získajú nové profesionálne schopnosti a zručnosti v metodike riadenia odborného personálu. Po absolvovaníškolenia získa účastník certifikát.
Supervízia nie je priamočiary proces a hmatateľný produkt. Nazerám na ňu ako na tvorivý proces učenia. Stotožňujem sa s myšlienkou D. W. Winnicota a v duchu jeho princípov sa snažím vytvárať klímu, kedy sa vyhýbam vzniku dojmu, že pri supervízii ide o experta a študenta, ktorí spoločne študujú klienta „tam vonku“. Namiesto toho vytváram „hrací priestor“, v ktorom môžeme spoločne cítiť dynamiku a tlaky práce. V bezpečí ich preskúmať a pochopiť, a spoločnou činnosťou supervízora a supervidovaného vytvárať nové spôsoby práce. Keď máte záujem o moje supervízne služby, napíšte nám a dohodneme si vzájomné stretnutie na prebratie vašich očakávaní. Teším sa na spoločné stretnutie.